Congres HFDV 13.12.2018

VERSPILLING BIJ FACILITAIRE ZORGORGANISATIES

Onderschatte bron van middelen!

(voor de folder klik hier)

De facilitaire manager heeft opdracht op strategisch en operationeel vlak continu de beperkte middelen efficiënt in te zetten en de servicegraad te optimaliseren.
Helaas is deze nooit constant: de eisen van de klanten verhogen (en terecht), de middelen worden schaarser, (eerder onterecht) kosten stijgen, ... het keurslijf wordt steeds strakker, … administratieve rompslomp en procedures eisen de nodige aandacht.
En toch zijn er nog mogelijkheden om middelen te genereren binnen de eigen dienst, om zuurstof te geven aan de organisatie, zelfs zonder nota’s aan directie, budget- of personeelsaanvragen.

Hoewel we het zelf niet vaak inzien, is er overal verspilling van middelen binnen onze organisaties.
De recent in kaart gebrachte verspilling van voeding gaat in de zorg tot 40 % !
En ook al is het bij sommigen niet zo hoog, bedenk maar eens welke middelen dit oplevert als je dit 10% naar beneden krijgt !
Een boek lezen over lean is fijn, maar het is pas als je die denkwijze écht gaat toepassen in de praktijk (heeft elke handeling een toegevoegde waarde voor de patiënt?) dat je tot concrete verbetertrajecten komt.
De zorg is gekend om zijn vergadercultus.. . , niet altijd de meest efficiënte qua overlegcultuur om het zacht uit te drukken.. .
Dit wat “leaner” aanpakken zou al flink wat tijd winnen.

Daarnaast is ook de keuze van materialen bij bouw, ombouw, investeringen en verbruiksgoederen zeer belangrijk om geen hypotheek te leggen op werkingskosten die daardoor verhoogd worden.
Niet in het minst op vlak van energie; want ook daar zijn de eisen van de klant dermate verhoogd dat in nieuwe ziekenhuizen de energierekening, nog los van de afhankelijkheid van energieprijzen, verhoogt.
Vergeten we ook niet de tijdsverspilling die ons niets kost, tenzij imagoschade, zoals het onnodig lang wachten bij consultaties op geplande ingrepen of de vaak niet te begrijpen wachttijd bij de ontslagprocedure.

Op dit congres, deze keer in GENT, willen wij u zoals elk jaar inspireren en motiveren om uw servicegraad te verhogen.

Schrijf je in via email zoals beschreven op pag. 4 van de folder (klik hier) of online via deze link.